Pengikut

Selasa, 30 November 2010

Kemusykilan

Di dalam 'post' Merungkai Kisah Sebenar KD Sri Perak 2, saya telah menyatakan bahawa kami LLP tidak dibenarkan sama sekali membuat sebarang kenyataan mengenai peristiwa ini.

Barangkali ada orang mempersoalkan, 'Mustahil mereka tidak dibenarkan bercerita kepada sesiapa'.  Dalam ertikata mereka (anak-anak kapal) tidak boleh bercerita tentang kejadian ini kepada pemberita.

Untuk membuktikan kenyataan saya ini, saya muat-naikkan keratan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 13hb Jan, 1984 yang bertandakan di dalam kotak merah.

Keratan Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 13hb Jan, 1984
Mungkinkah ada dari kalangan pengunjung blog ini boleh memberikan sebarang alasan di atas larangan ini atau pandangan yang mengharuskan larangan ini dipatuhi.

Sekian

Ahad, 28 November 2010

Sejenak di Pulau Bidong

Pulau Bidong
Pada hari ini tidak ramai dari kalangan generasi muda yang tahu mengenai Pulau Bidong, kecuali anak-anak muda dari sebelah Pantai Timur Semenanjung Malaysia terutama negeri Trengganu.  Pulau yang sebesar 260ha  ini terletak berhampiran negeri Trengganu di Laut China Selatan.

Suatu ketika pada pertengahan 1978 sehingga tahun 1991, pulau ini menjadi tumpuan dunia dalam isu pelarian Vietnam.

Selepas aku tamat kursus asas Radio Komunikasi di Sekolah Latihan Komunikasi Woodlands, Singapura pada bulan Februari 1978, aku telah diarahkan bertugas di atas kapal KD Ledang.  Kapal ini adalah dari jenis Skuadron Penyapu Periuk Api yang diperintah oleh Lt Kdr Chan Mun Fook.

Sebagai orang baru dan pertama kali berkhidmat dan bertugas di kapal, kehidupan aku begitu asing dengan rutin harian.  Namun lama-kelamaan ianya menjadi sebati dan sangat menyeronokkan.

Pada beberapa bulan pertama aku bertugas di kapal ini, banyak tugasan yang diberi oleh pihak atasan ialah belayar bersama-sama KD Mahamiru yang diperintah oleh Lt Kdr Chin Mun Seng dan KD Kinabalu yang diperintah oleh Lt Ibrahim Jawi adalah membuat latihan di laut dan seterusnya membuat rondaan secara berasingan di sektor yang telah ditetapkan.

Namun menjelang bulan Ogos pada tahun yang sama, tugasan yang diberi oleh pihak atasan sangat asing dan menjadi lebih mencabar buat Pegawai Memerintah dan anak-anak kapal.  Perairan Malaysia, khususnya di sebelah pantai timur semenanjung telah didatangi oleh ramai pelarian dengan menaiki bot kecil sarat dengan orang-orang Vietnam yang ingin mencari 'kebebasan'.

Aku masih ingat banyak peristiwa yang melibatkan 'boat people' ini.  Dalam tempoh 3 bulan sahaja telah beberapa kali kami menunda bot yang dipenuhi oleh pelarian Vietnam keluar dari perairan Malaysia atas arahan pihak atasan.  Memang sangat menyedihkan, namun kami hanya menjalankan tugas dan hanya mampu melihat penderitaan mereka sahaja.

Pada suatu ketika yang lain, kami juga pernah menunda bot pelarian Vietnam ini untuk dihantar ke Pulau Bidong yang telah menjadi tempat 'persinggahan' mereka.  Kerajaan Malaysia secara rasminya telah mengisytiharkan Pulau Bidong sebagai kem pelarian dan menjadi kawasan larangan bagi orang awam tanpa urusan rasmi.

Pada suatu kesempatan lain, aku telah diarahkan oleh Pegawai Memerintah bersama seorang pegawai lain dan beberapa anak kapal atas tugasan khas untuk mendarat ke Pulau Bidong.  Aku sebagai seorang 'radio operator' ditugaskan membawa satu set radio PRC untuk menghubungi kapal yang bersauh tidak jauh dari pulau tersebut.  Aku dapat melihat dengan jelas bagaimana keadaan kehidupan mereka ketika itu.  Aku tidak dapat gambarkan keadaan kehidupan mereka dalam bentuk tulisan, namun gambar-gambar yang aku muat-turunkan pada entri ini mungkin dapat membantu pengunjung blog ini membayangkan keadaan kehidupan mereka ketika itu.

Pelarian Vietnam di Pulau Bidong
'Boat People'


Keadaan Pelarian Vietnam

Kapal TLDM dari jenis LST menurunkan pelarian. (Ada sesiapa boleh beritahu nama kapal ini 503. Penulis tidak ingat nama kapal ini).

Pulau Bidong menjadi seperti 'Mini Saigon' buat mereka.  Suatu ketika pulau ini menempatkan hampir 250,000 pelarian.   Pada 30hb Okt, 1991 apabila semua pelarian Vietnam telah meninggalkan pulau ini menuju ke negara maju yang mengambil mereka, secara rasminya pulau ini telah ditutup.

Kehadiran aku bersama pegawai dan beberapa anak kapal KD Ledang ke pulau ini menjadi kenangan dalam lipatan sejarah hidup ku selama berkhidmat di dalam TLDM.  Kenangan di antara kenangan-kenangan yang akan diingati sepanjang hayat ini.

Nota:  Sebagai maklumat tambahan KD Jerai ketika itu telah dilucutkan tauliahnya.

Jumaat, 26 November 2010

Mengapa Setelah Hampir 27 Tahun

Alhamdulillah, segala puja dan puji bagi Allah s.w.t. yang telah memberi aku baaaanyak nikmat.  Nikmat yang kalau hendak dihitung, pasti tidak akan dapat dihitung.

Setelah aku selesai menceritakan peristiwa tenggelamnya kapal KD Sri Perak melalui blog ini, aku telah ditanyai oleh kawan-kawan yang aku kenali, mahu pun yang tidak aku kenali melalui laman Facebook.  Mereka bertanyakan 'Mengapa setelah hampir 27 tahun kejadian itu berlalu, baru mahu diceritakan sekarang... Mengapa  tidak dari dulu lagi'.

Ya tak ya jugak ya!!!.  Kenapa baru diceritakan sekarang.

Sebelum aku beri alasan, aku juga ingin bertanya 'Mengapa pegawai-pegawai dan anak-anak kapal yang lain juga tidak menceritakan kisah ini'.  Terdapat 24 orang lagi (tidak termasuk Pegawai Memerintah) terlibat dalam kejadian itu.  Malah, aku tahu ada dari kalangan pegawai-pegawai kadet yang bersama-sama di dalam kejadian itu, pada hari ini telah berpangkat pegawai kanan (4 balak).  Mengapa mereka terus berdiam diri, tidak menceritakan kisah ini kepada umum, supaya dijadikan suatu iktibar dan pengajaran buat anggota-anggota TLDM yang lain pada masa akan datang.

Mungkinkah mereka tidak bercerita kerana mereka tidak berperanan besar ketika kejadian itu.  Mereka boleh sahaja bercerita dari sudut kesaksian seperti bagaimana ianya terjadi atau pengalaman di dalam pelampong penyelamat dan sebagainya.

Okaylah, itu sekadar persoalan yang bermain di fikiran ku.

Dahulu, aku ada juga cuba untuk menulis tentang peristiwa ini tetapi cubaan aku terbantut kerana:

Pertama, aku tidak pandai berkarya atau menulis cerita-cerita seperti ini.  Lihat sahajalah bagaimana aku coretkan di dalam blog ini, lintang pukang.

Kedua, aku tiada dorongan atau 'driving force' untuk terus menggerakkan usaha ini.  Aku pernah membuat langkah awal dengan mendedahkan di dalam facebook bahawa aku salah seorang anak kapal KD Sri Perak yang tenggelam dalam kejadian itu.  Namun hanya dua orang sahaja yang bertanyakan tentang hal tersebut.

EMQDC bertanyakan dahulu dan sarankan aku untuk mengkisahkan kejadian tersebut.  Aku memberitahunya bahawa aku tidak pandai menulis, namun beliau tidak berputus asa dan memberikan beberapa cadangan dan galakan kepada aku.  Seorang lagi ialah Pak Lang Hamzah yang juga bertanyakan tentang hal itu serta bersedia untuk membantu aku untuk menulis kisah tersebut.  Kepada Pak Lang Hamzah aku ingin ucapkan ribuan terima kasih kerana ingin membantu.

Alasan ketiga ialah, aku sebenarnya tidak pandai mengendalikan komputer atau dikatakan 'IT illiterate'. Kalau sekadar buka laman 'Yahoo' untuk baca berita-berita terkini, itu tahulah sedikit-sedikit.

Maka itulah sebab-sebabnya yang dapat aku berikan.  Tetapi yang aku musykilkan, mengapa pegawai-pegawai dan anak-anak kapal yang lain, yang mungkin lebih bijak dan pandai dari aku yang berhenti dari TLDM pun sekadar berpangkat ABRG ini, tidak menceritakan kisah ini melalui media-media terkini.  Itu yang aku benar-benar musykilkan.

'JUST WONDERING'

Selasa, 23 November 2010

Percanggahan Kenyataan

Siapa Berkata Benar - Pak Mail Atau Bekas PTL

Pada keratan akhbar The Star bertarikh 13hb Jan, 1984 saya tandakan di dalam kotak mengenai dua kenyataan  oleh bekas Panglima Tentera Laut Laksamana Datuk Mohamed Zain bin Mohamed Salleh pada sidang akhbar sejurus selepas kami tiba di Lapangan Terbang Ipoh.  Kedua-dua kenyataan itu bercanggah dengan apa yang saya ceritakan pada 'post' yang lalu.

Kenyataan tentang "Lt Chandran was forced to order his crew to abandon ship", saya kira hanya Allah s.w.t. yang Maha Mengetahui dan anak-anak kapal KD Sri Perak yang boleh mengesahkan kesahihan cerita saya bahawa tiada perintah 'abandon ship' diberikan kerana kami semua tergelongsor jatuh ke laut apabila kapal mulai menjunam ke hadapan.

Perkara kedua mengenai kapasiti pelampong penyelamat yang dikatakan oleh PTL ialah untuk seramai 20 orang. Namun, di dalam blog saya menyatakan kapasitinya hanya untuk 15 orang sahaja.  Apakah pendapat tuan-tuan pengunjung blog, khususnya pada mereka yang pernah berkhidmat di dalam kapal PC.  Apakah benar satu pelampong penyelamat berkapasitikan untuk 20 orang untuk sebuah kapal yang berkekuatan anggota seramai 23 orang.  Sedangkan sebuah kapal mempunyai 2 pelampong penyelamat.

Saya harap tuan-tuan pengunjung blog dapat fikirkan bersama.

Keratan akhbar The Star bertarikh 13hb Jan, 1984

Rabu, 17 November 2010

YAUMUL HASRAH


Coretan saya kali ini bertajuk 'Yaumul Hasrah', yang bermaksud Hari Penyesalan. Hari Penyesalan ini juga sama harinya seperti Yaumul Akhirah, Yaumul Qiyamah, Yaumul Hisab dan beberapa sebutan lain. Yaumul Hasrah atau Hari Penyesalan ini adalah hari kiamat di mana semua manusia akan dihidupkan dan dikumpulkan dalam keadaan berdiri. Maka itu juga disebut 'Yaumul Qiyamah', yang bererti hari di mana semua manusia akan berdiri. Pada hari tersebut semua manusia akan merasakan begitu kesal dengan penyesalan yang amat sangat.
 

Pada suatu hari, di zaman Rasulullah saw ada seorang sahabat telah meninggal dunia.   Ramai sahabat-sahabat dan saudara mara si mati hadir untuk ziarah.   Ketika sahabat ini (si mati) dalam keadaan nazak, beliau sering sebut-sebut 3 perkara terus-terusan.   Beliau menyebut, ‘Ya laita kathiran’, ‘Ya laita jadidan’, ‘Ya laita kamilan’.Yang bererti, Alangkah baiknya jika ianya banyak, Alangkah baiknya jika ianya baru, Alangkah baiknya jika ianya sempurna.  Begitulah yang disebut-sebutkan sehingga beliau mati.

Sahabat-sahabat yang hadir merasa hairan dan tertanya-tanya sesama sendiri apa sebabnya, sahabat yang sedang nazak itu sentiasa berulang-ulang menyebut perkara-perkara itu.   Dalam keadaan mereka kehairanan Rasulullah s.a.w. pun sampai.   Lalu sahabat-sahabat pun bertanya kepada Rasulullah s.a.w. akan perkara yang disebut-sebutkan oleh sahabat yang sedang nazak itu.

Sebagai seorang Nabi dan Rasul, Rasulullah s.a.w. yang diberikan hidayah dan inayah oleh Allah s.w.t. memberitahu akan sebab mengapa sahabat yang nazak itu berkata-kata demikian.   Lalu Rasulullah s.a.w. pun menerangkan satu persatu akan kalimat-kalimat yang diucapkan sahabat itu sebelum dia meninggal dunia.

Rasulullah s.a.w. berkata bahawa sahabat ini, ketika berada di Madinah, pada suatu hari sedang menuju ke masjid.  Di pertengahan jalan beliau bertemu seorang tua dan buta pula juga hendak ke masjid, tetapi tidak tahu di mana masjid itu.  Lalu di tunjuk dan dibawa bersama oleh sahabat ini bersama-sama menuju ke masjid.  Itulah satu kali sahaja sahabat ini bertemu dengan orang tua yang buta itu.

Pada lain hari yang ketika itu musim sejuk yang amat sangat, datang seorang miskin meminta agar diberikan pakaian sejuk untuk dipakai.  Sahabat ini mempunyai beberapa pakaian lain yang lama dan juga yang baru.  Tetapi, sahabat ini memberikan pakaian yang lama (yang telah dipakai) untuk disedekahkan.

Pada suatu hari lain pula, sahabat ini didatangi oleh seorang miskin lain yang meminta makanan.   Ketika itu beliau sedang memegang roti pada kedua-dua belah tangan.   Sebelah tangan memegang roti yang belum dimakan dan disebelah tangan memegang roti yang bersisa (yang telah dimakan sebahagian).  Lalu diberikan roti yang bersisa itu kepada orang miskin tadi.

Berdasarkan pada kisah ini, seseorang yang hampir mati, dalam keadaan sedang nazak akan ditunjukkan oleh Allah s.w.t. tentang ganjaran amalan-amalan seseorang.  Oleh kerana apabila telah ditunjukkan ganjaran amalan itu ketika akan mati, betapa besarnya ganjaran sekiranya beliau memberi sedekah dan amalan yang banyak, yang baru dan yang sempurna.  Sahabat ini merasa menyesal kerana orang tua yang dihantar ke masjid itu hanya sekali sahaja.   Dia juga menyesal kerana pakaian sejuk yang diberi merupakan pakaian lama, tidak yang baru.  Roti yang diberikan kepada orang miskin itu pula merupakan roti yang bersisa tidak yang sempurna.  Maka itu, sahabat ini sebelum mati sangat menyesal akan sikapnya walau pun itu merupakan amalan yang baik.

Oleh yang demikian, saya ingin memesan diri saya dan saudara/i sekalian supaya mengambil iktibar dari kisah ini.   Hendaklah kita berusaha berlumba-lumba dalam mengejar kepada membuat amalan kebaikan.  Apalah ertinya jika sekiranya kita mati kelak dengan pangkat yang besar, harta yang banyak, anak-anak yang berjaya, gelaran yang panjang-panjang tetapi tidak punyai amalan baik.   Kita telah lihat orang-orang yang bergelar jutawan mati.  Mereka tidak dapat membawa harta mereka, gelaran mereka dan anak-anak serta isteri mereka.   Yang mereka bawa hanya amalan sahaja.  Sama ada baik mahu pun yang buruk di mana semua kita nanti akan menyesal apabila berada di Padang Mahsyar atau pun hari yang dipanggil jugaYAUMUL HASRAH.

Sekian coretan saya kali ini

Sabtu, 13 November 2010

Sadaqallahul Adzim (Benar Tuhan (Allah) Yang Maha Agong)



Begitulah akhiran bacaan sesudah kita selesai membaca Al Quran atau sesuatu ayat dari Al Quran. Ia bererti 'Benar kata-kata Allah Yang Maha Agung'.  Ia bermaksud bahawa kita membenarkan akan apa-apa kata-kata atau segala firman Allah s.w.t. dari Kitab suci Al Quran.
Saya masih teringat suatu ketika dahulu apabila saya dan teman-teman sekapal KD Sri Perak yang tenggelam pada 8hb Jan 1984 berada di dalam pelampong penyelamat selama 72 jam (4H3M), terutama pada mereka yang telah mempunyai keluarga merasa sangat takut.   Pada raut wajah mereka kelihatan sangat muram, gelisah dan kedukaan.   Dan yang pastinya mereka tidak henti-henti berdoa, sama ada secara siir (perlahan) atau secara jahar (menguatkan suara), dan sesungguhnya Allah amat mengetahui apa-apa yang ada di hati kami. (Sila rujuk Surah Al-Mulk, Ayat 13).
Saya juga masih teringat, beberapa teman 'senior' yang melahirkan rasa kebimbangan terhadap anak-anak dan isteri mereka.   Mereka menyuarakan kebimbangan, apa akan terjadi terhadap anak-anak dan isteri jika sekiranya mereka ditakdirkan akan mati.
Justeru itu, saya juga teringat akan ayat Al Quran dari Surah Luqman, Ayat 31 dan 32 yang maksudnya:
"Tidakkah kamu perhatikan bahawa sesungguhnya kapal itu belayar di laut dengan nikmat Allah, supaya diperlihatkannya kepada Mu sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan)Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi semua orang yang sangat sabar lagi banyak bersyukur.
Dan apabila mereka dilamun ombak yang besar seperti gunung, mereka menyeru Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya, maka tatkala Allah menyelamatkan mereka sampai di daratan lalu sebahagian mereka tetap menempuh jalan yang lurus. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami selain orang-orang yang tidak setia, lagi ingkar".
Begitulah kebenaran firman Allah s.w.t yang menyatakan bahawa ketika sesaorang itu berada di dalam kesusahan di pukul ombak laut atau seperti yang terjadi pada kami akan berdoa tidak henti-henti dan tidak berputus asa agar diselamatkan. Tetapi apabila telah diselamatkan, kami terlupa terhadap Allah s.w.t.   Kami lalai, alpa dalam mengerjakan perintah Allah s.w.t.   Lupa atas kejadian yang hampir meragut nyawa kami.
Begitulah kebesaran dan kebenarannya Allah s.w.t. yang sedikit pun tidak lupa atau alpa, tetapi manusia lah yang bersifat lupa, lagi menzalimi diri sendiri.
"Ya Allah, jadikan lah kami daripada orang-orang yang sentiasa mengingati Mu dan Peliharalah kami dari api neraka"
Amin, Ya Rabb Al-alamin....

Khamis, 11 November 2010

Suka Duka Kehidupan Tentera Laut

KD Sri Trengganu dan KD Sri Perak
dalam pelayaran ke Labuan, Sabah.
Pada malam Jumaat, 6hb Jan 1984, satu konvoi kapal terdiri dari KD Hang Tuah di hadapan diikuti oleh KD Sri Trengganu dan KD Sri Perak meneruskan pelayaran mengharungi lautan merentas Laut China Selatan menuju ke Labuan, Sabah.   Komunikasi melalui radio VHF (sistem komunikasi sesama kapal) berjalan dengan baik sekali di antara ketiga-tiga kapal.   Maklumat kedudukan kapal (sitrep) seperti biasa dimaklumkan kepada Markas Panglima Armada dan juga kepada Kementah.   Oleh kerana KD Hang Tuah mengetuai konvoi ini, maka tugas menghantar maklumat kedudukan kapal dilakukan olehnya dua kali setiap hari iaitu jam 8.00 pagi dan 8.00 malam.

Pada waktu itu cuaca amat baik sekali.   Pegawai-pegawai kadet kelihatan mempelajari navigasi menggunakan 'sextant' (alat navigasi untuk menentukan kedudukan kapal dengan kaedah mengukur jarak dan sudut).   Mereka juga menjalani latihan membaca isyarat lampu (flashing signal) dan lain-lain mengikut modiul yang telah diberikan.

Tugas aku pula banyak tertumpu di bilik komunikasi (WT Room).   Pada waktu-waktu tertentu aku perlu membaca 'signal' yang dihantar melalui isyarat 'morse code'.   Mana-mana 'signal' yang ditujukan kepada KD Sri Perak perlu diproses untuk disampaikan kepada Pegawai Memerintah dan pegawai-pegawai lain.   Manakala pemantauan komunikasi di anjung (bridge) dilakukan oleh RO Abu dan RO Anor di bawah seliaan aku.   Begitu juga dengan anak-anak kapal lain, sibuk dengan tugas masing-masing.

Pelayaran yang tenang ini begitu indah sekali.   Deruan angin laut meniup sepoi mengasyikkan.   Begitu juga bunyi percikan air laut dibelah kapal memecahkan kesunyian malam.   Kenangan indah ini membuatkan kami yang telah bersara merindui akan alam pelayaran.

Malam terus berlalu menembusi siang hari.   Kelihatan di ufuk dunia begitu indah apabila sang suria mulai menampakkan cahayanya.   Maha Suci Allah s.w.t. yang telah menjadikan langit dan bumi serta siang dan malam dengan tidak sia-sia.

Pada pagi hari Sabtu, 7hb Jan 1984, apabila kapal-kapal telah mulai berada jauh dari daratan Pegawai Memerintah KD Hang Tuah mengarahkan supaya diadakan latihan membaca bendera dan, 'semaphore'  untuk pegawai-pegawai kadet dan diikuti dengan siri latihan 'manoeuvre'.   Apabila semua latihan telah selesai, semua kapal meneruskan pelayaran.

Keadaan cuaca telah mulai hujan dan diikuti dengan ribut petir.   Pukulan ombak dan alun mulai meninggi.   Tiupan angin juga mulai kencang.   Anak-anak kapal diarahkan supaya mengikat semua 'loose item'.   Tidak ketinggalan juga aku mengikat basikal BMX yang aku baru beli dari saorang sahabat sebelum belayar dari Lumut.

Namun, pemandangan masih baik.   Jarak di antara kapal ke kapal masih kekal pada jarak 'standard distance' (KD Hang Tuah dan KD Sri Trengganu pada jarak 500 ela, KD Sri Trengganu dan KD Sri Perak pada jarak 300 ela).

Aku dapati ramai anak-anak kapal sudah mulai mabuk-mabuk laut. Begitu juga dengan pegawai-pegawai kadet.   Tidak terkecuali diri aku.   Maklum, sudah lebih dua tahun aku tidak belayar.   Biar pun begitu, tugas tetap dilaksanakan.   Di anjung keadaan masih terkawal, biar pun alun agak tinggi, akan tetapi Pegawai Memerintah (Lt Chandran), Pegawai Laksana (Lt Dya Fuad) serta Pegawai Navigasi (Lt Dya Zainin) masih bertugas mengikut giliran.   Begitu juga dengan semua anak-anak kapal, biar pun ada yang mabuk laut, namun mereka dapat bertugas mengikut giliran masing-masing.   Aku dapat melihat alun air laut hampir mencecah dek kapal.

Keadaan laut yang bergelora ini berterusan hingga ke malam hari dan hingga ke hari esok.

Bersambong pada lain 'post' Insya'Allah.

Selasa, 9 November 2010

None of us is as SMART as all of us

Terus terang sahaja aku katakan bahawa banyak fakta dalam kejadian ini aku tidak ingat.   Maka itu tajuk 'post' pada kali ini aku ungkapkan satu ungkapan yang seandainya ada dari kalangan anak-anak kapal KD Sri Perak yang terselamat dalam kejadian tersebut dapat membantu aku dalam memberi maklumat lain, tentu sekali kisah ini akan menjadi lebih tepat dan benar.

Aku ditukarkan dari kapal KD Jerai ke Kementerian Pertahanan pada Nov 1987.   Aku bertugas di Kementah sehingga bulan Dis 1989 dan terus menjalani Kursus Peralihan Tamat Perkhidmatan sehingga 30hb Jun 1990.   Dari mula aku ditukarkan ke Kementah, aku tidak pernah menemui seorang pun anak-anak kapal KD Sri Perak yang tenggelam itu sehingga hari ini.

Aku berharap agar ada sesaorang atau mana-mana  badan dari Kementerian Pertahanan, khususnya TLDM dapat mengadakan satu REUNION buat kami yang terselamat dari trajedi itu.   Ini agar kami dapat menyambong semula tali silatul rahim sesama kita.

Isnin, 8 November 2010

"Let Go All Lines"

Sebelum aku meneruskan kisah ini, izinkan aku terlebih dahulu ucapkan terima kasih kepada saudara/i yang mengunjung blog ini.   Mereka yang memberi komen membuatkan aku lebih bersemangat untuk terus menulis.

Segala persiapan untuk belayar telah dilakukan oleh bahagian masing-masing.   Aku merasa teruja juga kerana ini merupakan kali pertama aku diberi kepercayaan sebagai ketua untuk mengendalikan bahagian komunikasi.   LRRM Ibrahim atau kami panggil Pak Yem telah memeriksa peralatan-peralatan komunikasi seperti GSB 900 serta lain-lain dan didapati semua dalam keadaan baik dan berfungsi.

Di atas dek kapal kedengaran riuh rendah menandakan kapal akan berlepas sebentar lagi.   "Let go all lines".   Itulah selalunya arahan yang diberi oleh Pegawai Laksana kepada anak-anak kapal bagi melepaskan tali penambat kapal untuk keluar belayar.   Kami belayar bersama KD Sri Trengganu yang diperintah oleh Lt Zulkifli dan KD Hang Tuah yang dibawah perintah Kdr Udin Bin Ujud sebagai Officer in Tactical Command (OTC).   Kami berlepas dari Pangkalan TLDM Lumut jam 9.00 pagi bertarikh 6hb Jan 1984.   Seramai 6 orang pegawai kadet ditempatkan bersama kami.   Begitu juga di KD Sri Terengganu yang menempatkan beberapa pegawai kadet yang aku tidak pasti berapa jumlahnya.   Mereka nampak begitu teruja bercampur gembira kerana barangkali ini merupakan kali pertama mereka belayar.   Cuaca pagi itu kelihatan sangat baik.   Kami belayar dalam keadaan tenang tanpa angin yang kencang dan laut yang bergelora di sepanjang Selat Melaka menuju ke Tambatan Pangkalan Malaysia, Woodlands di Singapura.

Beberapa siri latihan seperti bacaan bendera dan bacaan isyarat lampu dilakukan oleh KD Hang Tuah untuk pegawai-pegawai kadet tersebut.   Disepanjang pelayaran ini tiada insiden penting yang dapat aku tuliskan.

Kami tiba di Tambatan Pangkalan Malaysia, Woodlands pada petang hari dan kami diberi pelepasan untuk keluar beberapa jam.   Dalam kesempatan ini beberapa anak-anak kapal mengambil peluang untuk 'shopping' di Woodlands.   Aku dapat melihat ada yang membeli TV set, perkakas-perkakas letrik seperti kipas, seterika, radio dan lain-lain.   Ini  kerana pada waktu itu alat-alat seperti ini harganya jauh lebih murah berbanding membeli di Malaysia.   Aku tidak ambil kesempatan untuk keluar kerana mempunyai banyak kerja-kerja yang perlu disiapkan.   Aku telah menyediakan wang hampir RM1000.00 yang disimpan di dalam almari untuk berbelanja di Labuan nanti.   Aku belum pernah pergi ke Sabah atau Sarawak sebelum ini. Ini merupakan pelayaran pertama aku ke sana.

Kami diberitahu akan meneruskan pelayaran pada petang/malam itu juga.   Oleh yang demikian semua pegawai dan anak-anak kapal mesti pulang pada waktu yang telah ditetapkan.   Tepat pada waktu yang ditetapkan kami memulakan pelayaran fasa kedua menuju ke Labuan, Sabah.

Aku kira cukup setakat ini sahaja untuk 'post' kali ini kerana aku harus pergi kerja.   Keluar cari makan.   Insya'Allah aku sambung pada 'post' akan datang.   Sila beri komen anda, jika ada.

Pembetulan

 Aku ingin membuat sedikit pembetulan pada 'post' yang lalu.   Aku sebenarnya telah diarahkan bertukar ke kapal KD Sri Perak pada lewat Disember tahun 1983.   Bukan pada 2hb Jan 1984 seperti yang aku tuliskan.   Juga, aku teringat bahawa RO Abu bukan merupakan anak kapal yang baru ditukarkan ke KD Sri Perak.   Beliau adalah anak kapal yang sedia ada.

Sekian.

HIDAYAH

Beberapa hari yang lalu, aku bertemu dengan seorang anak muda berbangsa Cina yang ingin mencari buku berkaitan agama Islam.   Lalu aku bawanya ke Jalan Tuanku Abdul Rahman.   Di sana ada beberapa kedai buku.   Di dalam perjalanan menuju ke kedai,  aku sempat bertanyakan tentang tujuan dia membeli buku tersebut dan beberapa hal peribadinya.   Aku dapati dari bual bicara dengannya bahawa dia berhasrat untuk memeluk agama Islam.   Dan aku juga menawarkan apa jua bantuan jika sekiranya dia memerlukan.   Aku pun tinggalkan dia bersendirian mencari buku tersebut, lalu aku pergi.

Pagi ini (hari Ahad) dia menghubungi aku meminta aku bertemu dengannya.   Banyak perkara yang ingin ditanyakan dan juga meminta pandangan aku dalam beberapa perkara.   Aku memintanya menunggu aku di KL Sentral jam 10.00 pagi.   Kami bertemu dan banyak perkara yang kami bincangkan.   Begitu juga banyak nasihat yang aku berikan.

Di pendekkan cerita, masalah yang besar dihadapi oleh nya yang ingin memeluk agama Islam adalah rintangan dan tentangan dari ahli keluarga, terutama ayah dan ibu serta saudara-saudaranya.   Perkara ini adalah perkara yang biasa yang telah dilalui oleh sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. dan orang-orang lain.   Sama ada suka atau tidak, sesaorang itu terpaksa berhadapan dengan situasi sebegini.   Ia memerlukan pengorbanan yang besar.   Ia juga memerlukan kekuatan hati yang tinggi.   Sesuatu yang tinggi nilainya tidak dapat diambil dan dicapai dengan mudah.   

Aku hanya boleh berdoa agar Allah s.w.t memberi taufiq dan hidayah kepadanya serta memberi kekuatan hati dalam menghadapi masalah ini.




Sabtu, 6 November 2010

TENGGELAMNYA KAPAL DIRAJA SRI PERAK

Tajuk coretan saya kali ini sangat sinonim dengan novel Al-Marhum Pak Hamka yang bertajuk Tenggelamnya Kapal Van Der Djick.  Hanya cerita di dalam novel Al-Marhum Pak Hamka itu adalah kapal dagang, bukannya kapal angkatan laut.

Aku sebenarnya tidak tahu dari mana aku ingin memulakan menulis atau mencoretkan pengalaman silam tentang tenggelamnya kapal Kapal DiRaja Sri Perak (KD Sri Perak) yang berlaku pada tanggal 8hb Jan 1984.  Ia telah berlalu selama hampir 27 tahun.  Mana mungkin aku dapat mengingati keseluruhan episod trajedi itu.  Namun, saat tenggelamnya kapal tersebut masih dapat aku ingati seperti kejadian itu baru berlaku sebentar tadi.

Walaupun peristiwa itu telah berlalu begitu lama, aku percaya masih ramai orang, terutama dari kalangan anggota tentera laut yang ingin tahu bagaimana sebenarnya peristiwa itu berlaku.  Dan tentu sekali, orang-orang yang mengetahui bagaimana ia terjadi adalah dari kalangan anak-anak kapal itu sendiri.  Anak-anak kapal yang terselamat.

Aku diberi galakan oleh sahabat facebook (fb) yang aku tidak pernah bersua muka bergelar Emqdc Kiew atau aku panggil Q sahaja.  Setelah berkomunikasi beberapa kali aku akhirnya bersetuju untuk mengkisahkan peristiwa ini.  Memang benar pandangan beliau iaitu jika tiada sesiapa menceritakan kisah sebenar tentang tenggelamnya kapal KD Sri Perak, maka sudah tentu peristiwa ini akan tenggelam jua tanpa banyak diketahui oleh orang ramai.

Aku seorang petugas radio atau dalam bahasa Inggeris dipanggil Radio Operator (RO) di dalam Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM).  Aku menjalankan tugas dalam hal-hal perhubungan komunikasi melalui radio dan juga taktikal yakni komunikasi menggunakan bendera.  Aku dibantu oleh RO Abu dan RO Anor.  Kami bertiga adalah anak-anak kapal baru yang diarah berpindah ke kapal ini.  Umumnya, lebih lima puluh peratus anak-anak kapal adalah krew baru, termasuk kapten kapal (Lt Chandran) dan Pagawai Laksana (Lt Madya Fuad).  Ini adalah kerana kapal ini baru sahaja selesai menjalani senggaraan di Limbungan Kuala Terengganu. Setelah selesai senggaraan,  kapten kapal ini diambil alih oleh Lt Chandran.

Aku melapor diri pada hari Isnin 2hb Jan 1984 untuk memulai tugas di kapal ini.  Beberapa hari kemudian kami menerima arahan untuk belayar ke Labuan bersama KD Sri Trengganu dan KD Hang Tuah bagi melatih pegawai-pegawai kadet bertugas di laut.  Kapal KD Sri Perak yang berkekuatan seramai 23 anggota dan pegawai membawa 6 pegawai-pegawai kadet bersama.  Seperti biasa sebelum memulakan pelayaran kami diberi taklimat tentang tugas kali ini.  Kami diberitahu sebelum melanjutkan pelayaran ke Labuan, kami akan singgah di Tambatan Pangkalan Malaysia, Woodlands, Singapura.   Kami juga diarah untuk membuat segala persiapan mengikut jabatan masing-masing.  Buat diri aku, sudah lama juga aku tidak belayar.  Mungkin dua tahun lebih, kerana sebelum bertukar ke kapal ini aku bertugas di Department Tentera Laut, Kementerian Pertahanan,

Hanya setakat ini dapat aku kisahkan untuk 'post' kali ini.  Aku akan sambung pada 'post' akan datang Insya'Allah.


Khamis, 4 November 2010

HARI KELAHIRAN ISTERIKU

Aku telah berumahtangga selama hampir 24 tahun dengan isteri ku ini.  Susah dan senang sama-sama ditempuhi. Dari seorang anak sehingga kepada 4 orang anak.  Banyak kepayahan dan keperitan yang kami hadapi bersama.  Terutama ketika dalam masalah kewangan.  Aku masih ingat suatu waktu dahulu ketika aku memiliki sebuah syarikat kecil (Syarikat Mencuci Bangunan), syarikat aku telah mendapat 'job' daripada Syarikat EMI (M) Sdn Bhd.  Malangnya aku kekurangan kakitangan, dan aku meminta isteri ku membantu mengendalikan mencuci dan memastikan kebersihan pejabat itu.  Dengan senang hati isteri ku tanpa membantah mengerjakan kerja-kerja membersih dan mencuci pejabat tersebut.

Minggu lepas tanggal 27hb Okt merupakan hari kelahiran isteri ku.  Namun tiada sambutan yang dapat aku berikan kerana aku ketika ini sedang sibuk menyiapkan kerja-kerja asas dalam membentuk sebuah syarikat baru yang kecil mengendalikan kerja-kerja berkaitan keusahawan.  Walaupun begitu aku tidak pernah lupa akan tarikh 'keramat' itu.  

Aku catatkan nukilan ini hanya sekadar untuk mengingati pengorbanannya dalam hidup ku ini.  Secebis ungkapan yang dapat aku nyatakan dalam blog ini 'AKU SAYANG PADA MU'.

Selasa, 2 November 2010

HARAPAN AYAH DAN IBU

Muhammad Shahir (tengah) sedang bergambar bersama rakan-
rakan dan guru sekolah
Bergambar kenangan bersama anak.

Bersama rakan-rakan dan guru-guru

MAJLIS GRADUASI MURID

Pada tanggal 30hb Okt 2010 yang lalu, aku menghadiri satu acara Majlis Graduasi Murid Aliran Kemahiran Sekolah Menengah Teknik/Vokasional Zon Tengah yang dianjurkan oleh Bahagian Pendidikan Teknik Dan Vokasional, Kementerian Pelajaran Malaysia.
Majlis yang julung-julung kali diadakan ini dirasmikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Yg. Bhg. Tan Sri Dato' Alimuddin bin Hj Mohd Dom di Dewan Seri Gemilang, Sekolah Menengah Teknik Kajang, Selangor.
Anak aku adalah salah seorang peserta yang telah menamatkan kursus yang diambilnya dalam bidang Mekanik Kenderaan Motor (MKM).  Kelihatan peserta-peserta lelaki dan perempuan dari enam buah sekolah teknik kawasan tengah (Selangor dan W. Persekutuan) ini sangat teruja dan bersemangat sekali menjayakan acara tersebut.  Ianya menggambarkan kegembiraan pada diri mereka, justeru membuatkan para ibu dan bapa merasa terharu.  Ada di antara para ibu bapa menitiskan air mata kegembiraan walaupun sekeping sijil yang mereka terima tidak seberapa tinggi nilainya dari status kelayakan sebenar, kerana sijil ini hanya merupakan Sijil Kemahiran Malaysia bertahap rendah.  
Namun pada hati ibu dan bapa peserta-peserta itu merasa amat berbangga dan mengharapkan agar detik ini menjadi titik permulaan bagi anak-anak mereka untuk terus maju jaya dalam apa jua bidang kemahiran yang mereka ceburi.  Asal sahaja anak-anak mereka dapat menabur bakti pada agama, bangsa dan negara apabila telah tamat pengajian sepenuhnya kelak nanti.
Buat diri ku, aku bersyukur, walaupun anak ku tidak cemerlang dalam pengajian akademik, tetapi dia tetap cemerlang dalam bidang kemahiran yang diceburinya.
Mudah-mudahan anak-anak kami ini akan melakarkan satu sejarah yang gemilang dan tersohor buat diri mereka dalam menyumbang khidmat bakti kepada kejayaan negara.
Ameeeeeen. Ya, Rabbal Alamin.