Pengikut

Khamis, 29 Disember 2011

Imbauan 2011


Beberapa hari lagi kita bakal meninggalkan tahun 2011 dan akan menyambut pula tahun baru 2012. Seperti biasa ramai akan memperkatakan tentang azam. Suatu iltizam yang sering digandingkan bersama tahun baru yang mendatang setiap kali tahun baru tiba. Maka akan terpahatlah pula senarai perkara-perkara yang akan dilaksanakan apabila tiba waktunya. Baik dari kalangan lelaki mahupun wanita. Anak-anak remaja dan juga dewasa. Tidak ketinggalan juga dari kalangan warga tua yang telah lanjut usia.

Tahun 2011 agak banyak juga saya lalui dengan pengalaman pahit yang penuh dengan hikmah dan tidak kurang juga pengalaman yang menghiburkan.

Satu-satunya pengalaman yang masih berbekas di jiwa ini adalah kehilangan anak saya Muhammad Shahir yang saya sayangi pada bulan puasa kelmarin dalam usia 18 tahun. Kini telah empat bulan dia pergi. Saban hari masih diingati.

Namun apabila saya mengetahui dan terbaca melalui akhbar umpamanya bahawa ada insan yang kehilangan anak mereka melebihi seorang pada waktu yang sama dalam sesuatu kecelakaan membuatkan saya lebih insaf bahawa ada insan lain yang lebih hebat dicabar dan diduga kehidupannya berbanding saya.

Kesedihan atas pemergian anak saya itu belum lagi hilang, giliran bapa mertua saya pula menyusuli setelah seminggu umat Islam menyambut Eidul Adha tahun ini. Pemergian bapa mertua saya menemui Illahi didahului dua belas hari setelah adik beliau pergi. Mungkin yang lebih merasai kehilangan mereka adalah isteri saya atas pemergian mereka semua.

Suatu pagi beberapa hari setelah bapa mertua saya meninggal, anak sulung saya Mohd Farid memberitahu ibunya.

‘Emak, malam tadi Along bermimpi. Shahir datang jumpa Along. Dia kata, ‘Along kau jangan susah lagi, aku sekarang dah ada teman’. Barangkali ‘teman’ itu merujuk kepada datuknya itu. Kebetulan jenazah bapa mertua ditempatkan di tanah perkuburan yang sama. Tidak berapa jauh dari tempat anakku Muhammad Shahir dikebumikan.

Itu adalah kejadian sedih yang menimpa diri saya sepanjang tahun ini. Yang hidup pasti MATI. Hanya iringan doa agar mereka dirahmati dan diredhai Allah swt yang dapat kami doakan.

Amin…….

Di sebalik kedukaan, terselit juga keceriaan dan kegembiraan yang saya alami.

Antaranya saya dapat menemui beberapa rakan-rakan lama di dalam TLDM seperti Suhaimi Lat, Salim Jais, Nodion, Kamarulzaman RM dan beberapa yang lain yang telah lama terputus perhubungan. Begitu juga saya dapat ‘bertemu’ dan merapatkan tali silaturahmi dengan yang lain melalui alam maya. Banyak kenangan silam yang dapat kami imbau kembali. Tidak tergambar kegembiraan ini ketika bertemu mereka.

Di samping itu, saya juga merasa amat gembira kerana berkenalan dengan sahabat-sahabat alam maya yang khusus tidak pernah saya kenali sebelum ini. Ada yang dapat ku temui seperti QDC, Den Cdo dan beberapa bloger lain. QDC adalah orang yang telah memberi aku inspirasi dan galakan untuk menulis peristiwa tenggelamnya KD Sri Perak dan untuk terus menulis.

QDC, thank you for your support. I know you are out there reading my writing(s).

Namun, masih ada beberapa sahabat alam maya yang saya masih belum temui dan berharap akan menemui mereka suatu hari nanti terutama saudara Yastro yang setia dan tidak jemu membaca entri saya. Begitu juga saudara Ujangkutik dan saudara theolrascal yang saya sangat senangi membaca tulisan mereka. Tidak terlupa juga Pakcik AlManar yang saya hormati. Insya’Allah saya akan mencari  Pakcik sekiranya saya bertandang ke Trengganu suatu hari nanti.

Kepada saudari LumutHijau , saya begitu terharu kerana mengundang saya ke majlis perkahwinannya melalui sebuah entri ini khusus untuk saya. Hanya pohon kemaafan yang dapat saya ucapkan kerana tidak dapat datang ke majlis tersebut kerana masa yang tidak mengizinkan. Apa pun saya ucapkan Selamat Pengantin Baru dan mendoakan semuga saudari Lumut Hijau akan berbahagia di samping suami yang disayangi berkekalan dan dianugerahi rezeki berupa zuriat yang baik-baik. Insya’Allah.

Tidak ketinggalan juga buat saudari chii yang rajin singgah dan memberi komen pada hampir setiap entri saya. Kepada chii saya juga mendoakan semuga maju jaya dalam apa jua kerjaya yang dilakukan.

Kepada sahabat-sahabat alam maya yang tidak saya coretkan diharap tidak berkecil hati. Anda juga adalah sebahagian dari sahabat yang banyak mewarnai dan menceriakan dunia IT yang suatu ketika sangat asing buat diri saya.

Itulah kehidupan. Susah dan senang silih berganti.

Semuga tahun baru yang mendatang ini dapat kita manfaatkan dengan lebih bererti lagi untuk agama dan umat Muhammad Rasulullah saw khususnya dan manusia sejagat amnya.

Rabu, 21 Disember 2011

Jubli Perak Hari UlangTahun Perkahwinan


Hari ini merupakan hari ulangtahun perkahwinan saya yang ke 25 dengan isteri yang disayangi. Saya tidak pasti apa yang akan dihadiahkan kepadanya sebagai ‘surprise’ siang hari nanti. Hadiah yang murah-murah sahaja, tetapi bermakna dalam pengertian. Atau pun membawa seisi keluarga makan malam di luar.
Dalam meniti kehidupan seharian berbagai-bagai pengalaman telah kami tempuhi bersama.
Waktu senang dan susah kami harungi jua.
Suka dan duka kami rasai tanpa banyak kata.
Mudah-mudahan Allah swt meredhai kami seisi keluarga.
Amin……

Sabtu, 17 Disember 2011

Api! Api! Api!


Siang kelmarin sewaktu berada di Prima Sri Gombak, saya melihat suatu kebakaran kecil di ruang dapur sebuah restoran. Kebakaran kecil ini kemungkinan berpunca daripada kebocoran tong gas masak.

Anehnya pekerja-pekerja restoran ini tidak cuba untuk memadamkan api dengan menggunakan alat pemadam api. Sebaliknya mereka hanya cuba menyiram air pada api tersebut dengan menggunakan hos paip yang saya lihat tidak banyak  membantu untuk memadamkan api tersebut. Ianya hanya menambahkan lagi api menjadi marak. Namun, mujur salah seorang daripada pekerja restoran itu dapat memadamkan api tersebut dengan menggunakan ‘mop’ yang terlebih dahulu dibasahinya lalu menutup saluran gas yang bocor.

Berikutan peristiwa ini, saya tertanya-tanya apakah restoran ini tidak menyediakan alat pemadam api di premis seperti ini.

Pepatah lama ada mengatakan bahawa ‘api sewaktu kecil menjadi kawan, tetapi bila besar menjadi lawan’. Umumnya, kebakaran besar yang berlaku bermula dari api yang kecil. Oleh kerana tiada persediaan asas seperti mengadakan alat pemadam api dan ditambah dengan ketiadaan persediaan mental lalu menjadi panik, api yang kecil menjadi besar sehingga kemungkinan boleh menyebabkan kecederaan dan kehilangan nyawa.

Oleh itu ada baiknya setiap premis sama ada kedai, restoran, pejabat mahupun di rumah menyediakan alat pemadam api yang bersesuaian. Cara penggunaannya juga harus diketahui terlebih dahulu dengan membaca panduan-panduan pada alat pemadam api tersebut. Ini supaya membolehkan kita bertindak dengan pantas tanpa perlu lagi membaca panduan tersebut sekiranya berlaku kebakaran sebenar.

Malang tidak berketahuan. Ingat sebelum terlambat.

Berikutan peristiwa kebakaran kecil yang saya saksikan itu, saya teringat sewaktu masih berkhidmat di dalam TLDM dahulu, anggota TLDM dikehendaki sering menjalani ‘latihan memadam api’. Latihan demi latihan diadakan terutama sewaktu giliran hari bertugas. Kami juga dilatih untuk mengenal jenis-jenis alat pemadam api. Terdapat beberapa jenis alat pemadam api yang perlu diketahui untuk disesuaikan dengan jenis kebakaran.

Di kapal kebakaran mungkin terjadi di bilik enjin yang memerlukan penggunaan alat pemadam api dari jenis buih. Kaedah ini dipanggil ‘smothering’. Manakala, sekiranya kebakaran berlaku di bilik radio di mana terdapat banyak wayar dan aliran letrik, penggunaan alat pemadam api dari jenis CO2 diperlukan. Begitu juga sekiranya kebakaran  berlaku di pejabat di mana terdapat banyak bahan pepejal, bahan-bahan cetak dan surat-surat maka alat pemadam api dari jenis air biasa pula diperlukan.

Disamping mengetahui tatacara memadam api, anak-anak kapal juga dikehendaki bertindak aggresif dengan menjerit ‘Api! Api! Api!’ bagi menarik perhatian anggota-anggota lain.

Oleh yang demikian, saya berpendapat pengetahuan yang ringkas tentang tatacara memadam api amat berguna dan wajar diketahui oleh orang ramai terutama ketua keluarga. Ketua keluarga juga harus mengadakan alat pemadam api di rumah masing-masing sekurang-kurangnya satu dan ia sudah memadai. Dengan cara ini sekurang-kurangnya kita dapat mencuba dan bertindak dengan sebaiknya sekiranya berlaku kebakaran di rumah atau di mana jua.

Ingat sebelum terlambat.
Alat pemadam api dari jenis serbuk kering.



Isnin, 12 Disember 2011

Rakan Seperjuangan

Saudara Ali Manan, rakan facebook saya telah ‘tag’ sekeping gambar yang terdapat seorang bekas anak kapal KD Sri Perak yang bernama Mangkau. 
Saudara Mangkau (berkotak merah)
Mangkau berasal dari Sabah dan berketurunan Kadazan Dusun. Sepanjang persahabatan saya dengannya yang agak singkat (beberapa bulan), saya dapati beliau seorang yang rajin, ringan tangan dan mudah mesra dengan orang lain.


Kali terakhir saya bertemu beliau adalah pada tahun 1985 di Lumut sebelum saya ‘transit’ di KL sementara menunggu penerbangan untuk berlepas ke Itali bagi tujuan membawa pulang kapal KD Jerai.

Saya berharap suatu hari nanti saya akan dapat bertemu rakan-rakan yang suatu ketika dahulu bersama-sama mengharungi lautan luas dalam peristiwa tenggelamnya KD Sri Perak.

Kepada saudara Ali Manan saya ucapkan terima kasih kerana izinkan saya mengambil gambar ini untuk simpanan saya.

Jumaat, 9 Disember 2011

Lawatan ke Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa (LIMA 2011)


Alhamdulillah. Allah swt memberi kesempatan kepada saya untuk melawat Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (LIMA’11) sesi kali ini atas undangan dari Timbalan Menteri Pertahanan.

Sebahagian dari tetamu LIMA'11 sempat mengambil gambar
untuk kenangan sebelum berlepas.
Tetamu undangan dikehendaki berada di Lapangan Terbang TUDM Subang pada jam 6.00 pagi untuk pendaftaran dan taklimat. Kami berlepas dengan menaiki pesawat Charlie pada jam 7.30pagi dan tiba di Lapangan Terbang Langkawi sejam kemudian.


Oleh kerana waktu pameran bermula jam 10.00 pagi, kami dibawa ke gerai makanan terdekat untuk mengambil sarapan pagi  sebelum memasuki Dewan Mahsuri di mana pameran tersebut diada.
Bas-bas yang telah disediakan.


Dewan Mahsuri
Sebahagian dari bendera negara-negara asing yang
mengambil bahagian.
Model Eurofighter Typhoon buat pertama kali dipamerkan.
Eurocopter
Syarikat DCNs yang membekalkan kapal selam Malaysia
Scorpene turut mengambil bahagian.
Model Scorpene yang menggambarkan dalaman kapal selam.
Model kapal induk dari syarikat Fincantieri, Itali.
Beberapa MoU turut ditandatangai diantara syarikat-syarikat
yang mengambil bahagian disaksikan oleh Menteri Pertahanan
Malaysia.
Bergambar bersama juruterbang Thailand disamping jet
pejuangnya.
Bergambar bersama juruterbang dari Singapura dan saudara
Roslan.
Ini pula merupakan helikopter milik TLDM.
Pesawat Airbus KC-30A Multi Role Tanker Transport milik
Tentera Udara Diraja Australia.

Pesawat Airbus KC-30A ini mampu untuk membekal/menyalurkan minyak di udara kepada pesawat lain seperti F/A-18 Hornets, F-111s, AWACs. Selain membekalkan minyak, pesawat ini juga mampu membawa penumpang seramai 270 orang. Di samping itu, ruang kargo yang luas dapat memuatkan barangan muatan pallet dan container sehingga 34,000kg.

Disamping pameran statik, pameran aksi penerbangan juga turut dipersembahkan oleh juruterbang yang terlibat. Saya sempat menyaksikan 'air show' oleh juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia yang membawa pesawat Sukhoi. Satu lagi pertunjukan adalah dari jenis helikopter Eurocopter Tiger.

Walau bagaimana pun, saya agak terkilan kerana kami tidak dapat melawat pameran maritim yang terletak di Awana Porto Malai kerana kesuntukan masa. Apa pun saya bersyukur kerana telah dapat datang ke Langkawi untuk menyaksikan sebahagian daripada pameran tersebut.

Itulah sebahagian dari banyak lagi gambar yang saya dapat kongsikan buat tatapan pembaca sekalian.

Sebelum kami berlepas pulang kami sempat dibawa menaiki bas ke Pekan Kuah seketika untuk membeli buah tangan untuk orang yang diingati. Tempat yang semestinya disinggah tentunya adalah kedai pengusaha gamat.

Kedai produk gamat.
Ibu gamat.
Sempat bergambar lagi bersama sahabat sebelum pulang.
Kami berlepas pulang lebih kurang jam 5.50 ptg dan tiba Lapangan Terbang TUDM Subang jam 7.00 ptg.


Ahad, 4 Disember 2011

Masih Isu Kapal Selam

Sebagaimana yang telah saya nyatakan di dalam  entri saya yang lalu bahawa saya mempunyai beberapa lagi perkara yang ingin disampaikan berhubung isu kapal selam yang dipersoalkan oleh Mariam Mokhtar seorang penulis Free Malaysia Today
 What does the Malaysian government mean by “co-ordination services”, “supporting the contract” and for “housing the crew” of the submarines in France? A sum of 114 million euro was paid to Perimekar for these services.
Perlu diterangkan bahawa perjanjian kontrak antara Kerajaan Malaysia dengan Perimekar Sdn Bhd yang bernilai Euro114.96j itu adalah merangkumi perkhidmatan koordinasi dan sokongan kepada Pasukan Projek Kapal Selam TLDM di Cherbourg, Perancis dan Cartagena, Sepanyol serta pelatih-pelatih kapal selam di Brest, Perancis.
Syarikat Perimekar Sdn Bhd adalah juga sebuah syarikat yang dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holdings Berhad dan KS Ombak Laut Sdn Bhd.
Perkhidmatan sokongan dan koordinasi yang dimaksudkan adalah:
1.   Skop Kerja Perkhidmatan Sokongan:
a.   Menyediakan kemudahan kediaman berserta kelengkapan untuk tim projek bagi 27 keluarga pegawai di Perancis dan Sepanyol untuk tempoh 6 tahun.
b.   Menyediakan pejabat urusan dan kediaman berserta kelengkapan bagi krew kapal TLDM seramai 156 orang dan 30 staf penyelenggara pangkalan untuk tempoh 4 tahun di Perancis dan Sepanyol.
c.   Menyediakan insurans kesihatan bagi anggota serta keluarga tim projek dan krew kapal selam di Perancis dan Sepanyol.
d.   Membayar elaun harian dan elaun krew kapal selam sebanyak euro50 sehari seorang untuk 3 tahun pertama dan euro60 sehari seorang untuk 3 tahun berikutnya.
e.   Membiayai kos penerbangan pergi dan balik bagi setiap krew kapal selam untuk balik bercuti ke Malaysia pada setiap 4 bulan (3 kali setahun).
f.     Lain-lain keperluan tim projek dan krew kapal selam di Perancis dan Sepanyol.
2.   Skop Kerja Perkhidmatan Koordinasi:
a.   Bertanggongjawab memastikan penyertaan syarikat Malaysia dalam pembinaan dan membantu syarikat-syarikat Malaysia yang berpotensi untuk menyertai program offset.
b.   Membantu kontraktor utama dalam memberi maklumat tentang prosedur kerajaan berhubung pelaksanaan kontrak.
c.   Menyelaras latihan krew kapal selam antara kontraktor dengan kerajaan.
d.   Menyediakan lapuran koordinasi setiap bulan.

Berhubung pertanyaan “Why did the Malaysian officials forget about the maintenance contract for the Scorpenes? Why did they also forget to buy weapons for the Scorpenesjuga telah dijawab di dalam sidang parlimen yang memaklumkan bahawa satu perjanjian di antara Kerajaan Malaysia dan Syarikat MBDA (Perancis) telah dimeterai pada 23hb Jun 2003 bagi pembekalan Misil SM39 sebanyak 20 biji bernilai RM499.16j.
Di samping itu satu perjanjian di antara Kerajaan Malaysia dan Syarikat Whitehead Alenia Sistemi Subacquuei WASS (Itali) telah juga dimeterai pada 15hb Okt 2002 bagi pembekalan Torpedo Black Shark dengan nilai harga RM331.63j.
Berhubung pertanyaan penulis FMT, apakah kerajaan Malaysia terlupa tentang kontrak senggaraan bagi kedua-dua buah kapal selam Scorpene.
Jawapannya sama sekali TIDAK.
Kerajaan Malaysia menerusi Kementerian Kewangan telah banyak kali mengadakan berbincangan mengenai perkara ini di mana satu syarikat usahasama Boustead DCNs Naval Corporation Sdn Bhd telah ditubuhkan.
Sehubungan dengan itu beberapa justifikasi telah diluluskan. Antaranya ialah:
a.   DCNS merupakan design authority
b.   DCNS membina lebih 70% system dan peralatan bagi kedua-dua kapal selam.
c.   BHIC berpengalaman dalam senggaraan kapal perang.
Skop kerja kontrak senggaraan oleh syarikat adalah seperti berikut:
a.   Memastikan setiap kapal selam boleh keluar beroperasi selama 135 hari setiap tahun.
b.   Memberi perkhidmatan senggaraan kepada kedua-dua buah kapal selam dan base ‘outfitting equipment’.
c.   Membekalkan alat ganti dan ‘base outfitting equipment’.
d.   Mengadakan latihan ‘operator maintenance training’ selama 5 minggu setahun.
e.   ‘Transfer of technology’ dan ‘transfer of know how’ kepada syarikat tempatan.

Oleh yang demikian, pada pandangan peribadi saya isu mengenai ‘komisyen’ tidak timbul sama sekali. Ini kerana wang sebanyak euro114.96j itu adalah untuk pembiayaan kerja-kerja yang termaktub di dalam perjanjian kontrak tersebut.
Barangkali isu yang ditimbulkan adalah tentang nilai kontrak yang dikatakan begitu tinggi. Namun buat diri saya, sama sekali saya tidak tahu sama ada nilai itu tinggi atau bersesuaian kerana ia bukan bidang saya untuk menilainya.
Saya juga berpandangan bahawa isu-isu seperti yang diajukan oleh penulis FMT ini adalah isu-isu yang sudah lapuk. Penerangan demi penerangan telah dijelaskan oleh kementerian terbabit namun masih lagi ada pihak yang mempersoalkannya.
Oleh yang demikian, dengan penjelasan saya yang sedikit ini adalah diharapkan agar pembaca dapat sedikit sebanyak mengetahuinya sebagai maklumat diri sendiri untuk dinilaikan.
Sama ada apa yang saya paparkan ini benar atau sebaliknya hanya Allah swt jua yang Maha Mengetahui kerana saya hanya manusia kerdil yang banyak kelemahan dan banyak tidak mengetahui.
Allahu ‘alam

Jumaat, 2 Disember 2011

Mansuhkan Bayaran Masuk Melawat Jejantas Menara Berkembar Petronas


Petroliam Nasional Bhd (Petronas) mencatatkan kenaikan sebanyak 50.9 peratus dalam untung bersihnya kepada RM40 bilion bagi enam bulan pertama sehingga 30 September 2011 daripada RM26.5 bilion yang dicatatkan pada separuh pertama tahun kewangan sebelumnya.

Demikian menurut Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Shamsul Azhar Abbas pada sidang media ketika mengumumkan prestasi kewangan Petronas bagi suku kedua dan enam bulan bagi tahun kewangan semasa di sini, semalam.
Menara Berkembar
Berikutan keuntungan ini, bilakah kiranya Petronas akan memansuhkan bayaran masuk melawat jejantas Menara Berkembarnya untuk warga tempatan.
RM3.00 bukan banyak sangat buat Petronas berbanding RM40b. Berilah sedikit insentif untuk rakyat hasil dari keuntungan tersebut. Bukan banyak sangat pun. Tambahan pula sekarang ini musim bercuti sekolah. Ramai anak-anak sekolah dan pelawat tempatan dari luar Kuala Lumpur yang datang dengan rombongan untuk melawat Menara Berkembar.
Minta pihak pengurusan Petronas fikir dan timbang-timbangkan perkara ini.