Pengikut

Jumaat, 15 Februari 2013

Comms Gathering


Sebelum ini saya pernah mencatatkan mengenai pertemuan saya dengan seorang rakan lama bernama Ibrahim Bin Ali. Entri kali ini saya akan catatkan pula mengenai pertemuan saya dengan seorang lagi rakan lama yang juga bernama Ibrahim. Ibrahim Bin Awang @Ibrahim Koprak.
Ibrahim Awang
Koprak ialah nama ‘glamour’nya sejak di dalam TLDM lagi. Saya cuba mencari makna perkataan ‘koprak’ di dalam Kamus DBP, namun tidak menemui perkataan tersebut. Bagaimana beliau mendapat gelaran tersebut saya tidak pasti. Mungkin atas sebab identiti kerana di dalam ‘intake’ beliau bagi cawangan komunikasi terdapat tiga orang yang mempunyai nama yang sama. Dua orang lagi ialah Allahyarham Ibrahim Che Rose dan Ibrahim Mamat.

Memanggil seseorang dengan sesuatu gelaran yang tidak disukai oleh empunya nama tidak baik di sisi Islam dan dilarang sama sekali. Namun saya kira saudara Ibrahim tidak kisah dan barangkali menerima panggilan tersebut dengan redha. Ini kerana saya mendengar sendiri dari mulut beliau ketika memperkenalkan dirinya sebagai ‘Ibrahim Koprak’ kepada seseorang di dalam telefon bimbit.

Saya dipertemukan dengan Ibrahim oleh Ghazali pada 26hb Jan yang lalu di Melaka. Kebetulan saudara Ibrahim yang menetap di Johor Bahru sedang bertugas luar ‘outstation’ di Melaka selama sebulan. Saya pula sedang bercuti hujung minggu dengan isteri. Saya tidak pasti bila kali terakhir kami bertemu tetapi yang pasti begitu lama.

Kami bertemu di sebuah warong di Pelabohan, Melaka lebih kurang jam 11.30 malam. Banyak perkara silam yang kami bual dan mengimbau. Ibrahim memberitahu bahawa beliau sama sekali memang telah banyak terputus hubungan dengan rakan-rakan lama. Hanya beberapa rakan lama sahaja yang ditemui dan masih berhubungan.

Melihat pekerja-pekerja warong sudah mulai berkemas untuk menutup perniagaan kami tiada pilihan melainkan terpaksa beredar. Jam telah melebihi 1.00 pagi.

Di akhir pertemuan Ibrahim sempat mengesyorkan agar satu usaha untuk mengadakan pertemuan rakan-rakan ‘Comms’ dapat diadakan suatu hari nanti. Beliau juga berjanji untuk memberi sedikit sumbangan agar pertemuan ini dapat direalisasikan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Beberapa hari yang lalu saya dan Ibrahim telah berbual menerusi ‘facebook’. Di dalam perbualan tersebut kami telah sepakat untuk memulakan langkah awal dalam usaha untuk mengadakan pertemuan bekas-bekas anggota komunikasi TLDM bertempat di Melaka. Ini memandangkan ramai rakan-rakan tinggal di kawasan selatan tanah air seperti Johor, Melaka dan Negeri Sembilan. Saya telah pun menghubungi saudara Ghazali dan saudara Haniff agar mereka dapat membantu untuk meninjau lokasi yang sesuai di mana pertemuan ini akan dapat di adakan.

In syaa Allah, dengan izin Allah swt hasrat kami untuk bertemu bagi mengeratkan silaturahim dari kalangan bekas-bekas anggota semboyan akan dimakbulkan.

6 ulasan:

  1. Sdr Pak Mail,

    Nama saya pun Ibrahim....Orang /kawan sekampung ada yg panggil saya Ujang dan ada yg panggil Ujang Kutik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara Ujang kutik,

      Saya teringat tentang satu pandangan dari guru saya tentang nama Ibrahim (yang dimaksudkan Nabi Ibrahim as). Nama Ibrahim adalah antara nama yang sangat indah. Orang-orang Arab di zaman dahulu sehingga kini apabila memanggil seseorang mereka akan memanggil dengan nama yang penuh seperti IBRAHIM. Kalau ada yang perlu dibunyikan berqalqalah akan didetakkan sekali. Beliau berkata lagi, tetapi di negara kita ini budayanya berlainan sekali. Kalau Ibrahim itu dipendekkan kepada BRAHIM. Ada pula dipendekkan lagi kepada Yem. Kalau sudah berumur dipanggilnya Pak Yem.....

      Apa pun itu adalah budaya kita.

      Hihihiiiii... sekadar berkongsi kisah...

      Padam
  2. Sdr Pak Mail,

    Agak lama juga saya tidak beri ulasan walaupun selalu menziarah blog saudara.

    Ada perubahan kepada ulasan pelawat (tidak perlu tunggu kelulusan).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara Ujang kutik,

      Terima kasih kerana setia mengunjungi blog ini. Saya juga boleh dikatakan apabila membuka internet tidak akan lupa untuk mengikuti komen-komen dari pengunjung blog saudara.....

      Padam
  3. Bernasib baiklah dapat bertemu kembali dengan ramai kawan kawan lama

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan AlManar,

      In syaa Allah, mudah2an dipertemukan rakan rakan lama...

      Padam